Sabtu, 19 Februari 2011

DUNIA MISTERI..Lembu...Atau Suara Jin?

Pada satu malam bulan gelap...jam 10...
sebaik saja saya membuka pintu kereta...tiba-
tiba kedengaran bunyi lembu yang seperti dal-
am keadaan sangat kesakitan memecah kehening-
an malam...

Bunyi itu berulang-ulang...dan menimbulkan
tanda tanya pada saya...seolah-olah lembu itu
sedang diseksa...

Bila saya cuba mencari arah datangnya bunyi
itu...ia dari arah hutan...tapi keadaan hutan
itu gelap gelita...tentu tak ada sesiapa di
sana...

Saya baru saja turun dari rumah salah seorang
kakak...dan apabila sampai kerumah yang ter-
letak di kawasan yang lebih tinggi 15 minit
kemudian...ternyata bunyi lembu 'meraung ke-
sakitan' itu masih berulang-ulang dan keden-
garan cukup jelas...

Tapi kali ini saya dapat mengesan arah data-
ngnya bunyi itu dengan lebih mudah...
dan dalam masa beberapa minit saja...saya sa-
ngat yakin untuk mengatakan...bunyi itu data-
ngnya dari arah kawasan Sungai Liwagu...yang
jauhnya hampir setengah kilometer dari rumah.

Kalau di waktu siang...sungai itu dapat di-
lihat dengan jelas...

Ia bererti...bunyi lembu itu cukup kuat...dan
tak masuk akal...

Setelah hampir setengah jam bunyi itu berula-
ng-ulang...ia akhirnya berhenti begitu sahaja.

Beberapa lama kemudian...saya dapat tahu kisah-
nya...bahawa bunyi lembu itu juga dapat diden-
gar oleh penduduk kampung dalam lingkungan 1
kilometer jauhnya dari sungai...

Dan dikatakan kemudian...penyakit ganjil mere-
bak dan menyebabkan banyak kerbau juga lembu
mati di kawasan sekitar...

Ada orang berpendapat...bunyi itu adalah suara
jin yang membawa penyakit tersebut...( Tuhan
lebih tahu...)

Pada suatu senja...ketika umur saya saya dalam
lingkungan 6 tahun...saya mendapati datuk dan
semua ahli keluarga tiba-tiba keluar ke kaki
lima...dan saya dengan rasa ingin tahu turut
serta...

Di luar pagar kawasan runah ada sepohon kayu
ara yang besarnya dua pemeluk...tapi bukan itu
yang menarik perhatian saya...

Saya dapat melihat dengan jelas...di bawah po-
kok itu ada satu lembaga seperti lembu berwar-
na kuning keruh...

Saya tak nampak ekornya...tapi panjang badan
makhluk itu sekurang-kurangnya 8 kaki...dan
badannya lebih tinggi sedikit daripada saiz
lembu tempatan...

Matanya kelihatan cukup jelas...cuma sebiji
di tengah-tengah 'mukanya'...

Mata yang besar itu bercahaya putih...tapi ti-
ada cahaya menyuluh...

Makhluk itu berdiri di bawah pokok...dan datuk
kedengaran membaca sesuatu...

Tak lama kemudian...makhluk itu bergerak perla-
han ke arah sebuah rumah jiran...dan hilang dari
penglihatan sebaik saja terlindung oleh belukar.

Seminggu kemudian...rumah jiran tersebut musnah
dalam kebakaran yang tak silap saya dikatakan
berpunca dari litar pintas...

Ia mungkin hanya suatu kebetulan...cuma saya per-
caya ketika itu...ada makhluk lain di alam kita
ini...

Tapi yang saya tak tahu...sebahagian makhluk
lain tersebut...mengekori saya ke mana-mana...

Ada dua perkara yang masih saya ingat...

Pertama...pada umur lingkungan umur di bawah 6 ta-
hun itu...saya pernah 'lumpuh sementara' dari pin-
ggang ke bawah...kerana di katakan jatuh di kamar
mandi...

...tapi saya dah rasakan keanehannya di waktu
itu...seingat saya...saya tak pernah pun jatuh...
maka ada kemungkinannya saya terjatuh itu disebab-
kan oleh 'pitam gangguan'...

Saya juga tak merasa sebarang sakit pada kepala...
maka ia juga bukan kerana hilang ingatan dari sebab
terhantuk...

Kedua...saya pernah menghidapi penyakit berkudis
dan bernanah pada seluruh tubuh...

Bagi saya...ia luar biasa...dan lebih kepada penya-
kit tanpa sebarang penjelasan munasabah...

Dan saya yakin...ia adalah gejala angin bisa yang
padat dalam badan..

Wallohu a'lam

4 ulasan:

  1. mcm saya jugak penah hidap penyakit kudis seluruh badan, masa umur 15 thn, sampai saya tidak pergi ke sekolah

    BalasPadam
  2. Salam sejahtera kenu...

    Antibiotik pula seolah kurang berkesan
    tapi baik juga kalau hospital mendapati
    kita ada serangan kuman...

    Terima kasih atas perkongsian pengalam-
    annya...

    Wallohu a'lam

    BalasPadam
  3. oh..ayah saya menderita penyakit kudis,kuping2 seluruh badan juga sampai sekarang tak baik2 lagi..umur penyakit tu sama dengan umur saya..20tahun..adakah gangguan juga?ayah saya dapat penyakit tu semasa umi mengandungkan ana hmmmm..dah banyak2 jenis perawat ayah ana cuba tapi kebanyakannya menipu and ada juga ana rasa ayah saya berubat dengan yang duk pelihara jin ni,masa tu saya tak tahu apa hukum dia tapi sekarang saya dah tak benarkan ayah saya berubat dengan bomoh2 macam tu. hmmm adakah sebab gangguan makhluk halus juga?

    BalasPadam
  4. Hafiz xxDD...

    Boleh jadi serangan kuman...atau boleh jadi
    gangguan jin...iaitu kudis itu ada penempa-
    tan jin...

    Hafiz boleh cuba sendiri...letakkan tapak
    tangan kanan seinci jauhnya dari mana-mana
    kudis...baca Ayat Seribu Dinar tiga atau
    tujuh kali...

    Kalau ada benda berjalan...atau seperti
    semut-semur bergerak atas kudis...atau
    kudis itu bertambah panas...atau jadi
    gatal tiba-tiba...maka ia adalah gangguan
    jin...

    Kadang-kadang antara gejala ini boleh di-
    rasa pada bila-bila masa walau tak di doa-
    kan...

    Kalau nak 'test' lebih...lepas baca ayat
    itu tarik nafas dalam-dalam...dan semasa
    menhan nafas...baca Fatihah 3 kali dalam
    hati...

    Mungkin dengan memakan daging..pisang atau
    telur ayam boleh menyebabkan ia semakin
    gatal atau pasang...terutamanya kalau ianya
    adalah gangguan...

    Wallohu a'lam

    BalasPadam