Khamis, 9 September 2010

DUNIA MISTERI...'Hikmat' Air Sihir...

Ketika tiba-tiba terjaga dari tidur di tengah
malam...dalam keadaan tidur menelentang...saya
merasa seluruh tubuh kaku tak dapat bergerak...

Yang buat saya 'agak seram'...sebaik membuka mata
saya melihat tangan kanan saya dalam keadaan
terangkat lurus mengarah ke siling...

Tiba-tiba saya merasa ribuan semut-semut menerobos
masuk melalui hujung-hujung jari tangan kanan ter-
sebut...
dan terus bergerak masuk hingga kebahagian
pergelangan...
darah terasa mendidih...kulit pula berombak-ombak
seperti ada air menggelegak disebelah dalamnya...
namun tiada sebarang sakit atau panas terasa...

Saya teringat kepada filem barat tentang sarigala
jadian...dimana pada proses mulanya seseorang itu
menjadi sarigala...kulitnya akan berombak-ombak...

Nampaknya mereka tak buat cerita kosong...tapi saya
tak fikir akhirnya saya akan jadi sarigala atau
makhluk lain pula...

Yang saya tahu...itu adalah pergerakan ribuan makhluk
halus yang masuk melalui jari-jari tangan...
dan saya mengambil kesimpulan...'mereka' perlu di-
halang dari masuk lebih jauh lagi...

Sebelum tidur tadi...saya minum segelas air jampi yang
dibuat oleh seorang perawat yang berdamping dengan
makhluk halus...

Ketika itu...saya selalu mengalami sakit jantung...
rasanya seperti ada pembuluh didalamnya yang sempit
atau dipicit sesuatu...dan tak pula terniat nak ber-
ubat di hospital kerana rasanya ada benda yang tak
kena...

Tanpa pilihan lain...akhirnya saya bertemu dengan
perawat tersebut...

Air jampi yang dibuatnya memang 'bisa'...dan ia
ada kisahnya apabila seorang ibu meminta air jampi
yang kemudiannya diberi pada seorang ibu lain yang
sedang mengandung 8 bulan...tanpa pengetahuan si-
perawat tadi...(air jampi itu jenis 'panas' yang
sepatutnya tak boleh diberi kepada ibu mengandung)

Beberapa hari saja...ia keguguran...dan bayi itu
mati dengan kesan-kesan hancur (saya tak tahu bagai-
mana yang dikatakan hancur itu...)

Dan ketika saya merasakan pergerakan 'semut-semut'
itu...rasanya gangguan itu cukup kuat...dan tak
hairanlah kalau ia dapat membunuh bayi dalam kandun-
gan...dengan izin Allh...

Oleh kerana lidah juga menjadi kelu...saya berzikir
dalam hati dengan kalimah...La ilaaha illalloh...
sambil menarik nafas...kemudian menahan nafas...
dan apabila melepaskan nafas...saya terus berzikir
sambil membayangkan kalimah itu mengalir ke tangan
kanan bersama nafas dan keluar kehujung-hujung jari
menentang arah pergerakan 'semut-semut' tadi...

Di luar dugaan saya sendiri...tak sampai pun setengah
minit...'semut-semut' itu dah terkeluar semuanya...
senangnya...

Tapi ternyata...ia belum habis menunjuk 'kepandaiannya'.

Kerana merasa sudah selesai...saya terus saja sambung
tidur...dan sebaik saja saya terlelap...saya bangun
duduk...meninggalkan tubuh saya yang masih baring...
dan terus terbang menembusi ke suatu alam yang gelap
gelita...

Saya terbang cukup laju melanggar udara hingga ter-
rasa sedang merempuh angin ribut yang amat kencang.

Pipi saya kembung kempis terkena tolakan angin yang
menyelinap masuk melalui celah-celah bibir...

Saya terus perhatikan kehadapan...tapi ternyata ia
memang suatu alam gelap...tanpa sebarang tanda-tanda
adanya sebarang cahaya...

Ketika saya terus menerawangi jauh ke alam yang
sangat asing itu...saya cuba memikirkan apa sebenar-
nya yang sedang berlaku.

Saya syak...ia adalah ulah makhluk-makhluk halus itu
dan terfikir mungkin tubuh yang saya tinggalkan tadi
akan cuba dimasuki semula...

Saya berzikir dan menguatkan niat untuk kembali ke-
tubuh...dan dalam beberapa detik saja saya rasa
terbang mengundur dan masuk semula ke tubuh...

Terbang mengundur tadi walau terasa amat singkat tapi
membuat saya merasa loya seperti diam dalam lif yang
sedang turun dengan laju...

Serta merta saya tersedar...tapi tak ada rasa seperti
terjaga dari tidur...seolah-olah pengalaman tadi adalah
dalam alam antara tidur dan jaga...

Saya duduk sekejap...bila pening dah hilang...saya bar-
ing semula menyambung tidur yang tergganggu...
namun ternyata kejadian tadi berulang semula...

Saya bangun keluar dari tubuh...terus terbang laju men-
embusi alam yang gelap gelita...dan kali ini saya jangka
kan akan sampai ke suatu tempat...tapi ternyata jangkaan
saya tak menjadi kenyataan...

Saya terus terbang laju seolah-olah menentang arus ribut
yang sangat kencang...terasa ia satu perjalanan yang
sangat jauh...tapi keadaan sekelilingnya tetap sama...
alam yang penuh kegelapan...

Dengan cara yang sama...saya kembali ketubuh...dan apabila
cuba melelapkan mata...kejadian tadi berulang...

Apabila sedar untuk kali ketiga...saya mengambil wuduk...
dan solat Sunat Tahajud 2 rakaat...barulah gangguan itu
terhenti....

Wallohu a'lam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan