Selasa, 9 Mac 2010

Cahaya Ayat Manzil...Pada Pandangan Jin...

Pada pandangan mata jin...orang yang meng-
amalkanAyat Manzil ini...akan ada padanya
satu lapisan cahaya yang meliputi tubuhnya...

Lapisan cahaya ini berwarna putih...serta panas...
dan semakin lama seseorang itu mengamalkan
Ayat Manzil...maka lapisan itu bertambah tebal
dan panas...

Seorang rakan...dalam jarak seratus meter sebe-
lum sampai ke satu tempat...
jin di tempat itu sudah dapat merasakan bahang
panas lapisan cahayanya...

Iaitu sebelum nampak 'orangnya'...jin sudah tahu
ia akan datang...dari sebab jauhnya jangkauan
cahaya yang meliputi tubuhnya...

Jika dalam sesebuah rumah itu tidak ada orang
sembahyang atau membaca Qur'an di dalamnya
maka pada pandangan jin...suasana dalam rumah
itu suram dan kelam...

Iaitu keadaan yang digemarinya...(...walaupun
contohnya rumah itu secara zahir sangat terang
oleh cahaya lampu...)

Tapi bila ia dimasuki oeh orang yang mengamalkan
Ayat Manzil...maka suasana kelam tadi menjadi
cerah ceria pada pandangan mata jin...dan panas.

Dari segi lain...lapisan cahaya putih yang tebal itu
sangat berkesan dalam menghalang serangan jin...

Pertama sekali...kerana semakin ia menghampiri
seseorang itu...
semakin panas bahang yang dirasakannya...

Tanpa perlu menyerang...sesekor jin itu sudah tahu
samada ia mampu mengatasi seseorang manusia itu
atau tidak...
hanya dari ukuran luasnya capaian lapisan cahaya
putih ini...

Ia akan sampai satu peringkat...jin itu akan terbakar
sebelum sempat menyentuh seseorang yang tebal
lapisan cahayanya...

Maka perkara jin lari sebelum terserempak menjadi
perkara biasa...ia terutamanya bagi jin liar...

Bagaimana pun...jin ini banyak jenis dan bangsanya...
dan sebahagiannya mempunyai kelebihan serta
kekuatan yang lebih daripada yang lainnya.

Contohnya...
jin mungkin lari sebelum sempat ia nampak anda...
manakala yang lainnya pula mungkin masih dapat
bertahan mendekati anda...terutama jika kebetulan
anda ada jin saka...juga jenis jin tertentu yang men-
dampingi tukang-tukang sihir...

Maka pengamal Ayat Manzil masih berkemungkinan
menghadapi serangan jin tertentu...
terutamanya kalau anda terlibat secara aktif perkara-
perkara atau perbuatan-perbuatan yang berkaitan
dengan jin...

...contohnya anda menjadi...atau membantu perawat...
menyimpan tangkal atau secara tak sedar mengamal-
kan sihir...menjadi sasaran pendengki...
atau...orang-orangyang sakit hati...dan sebagainya.

Cuma mengikut pengalaman sendiri...setakat ini...
sehebat mana pun serangan yang diterima...anda
mungkin tak perlu mencari perawat...kecuali kalau
anda rasa perlu...maka tak mengapa berubat juga
dengan orang lain...

Wallohu a'lam.

32 ulasan:

  1. Salam,
    Saya memang byk tanda2 saka. Saya ada jugak amalkan manzil inin. Mula2 saya baca memng terasa berat dan asyik kena ulang saja dan terasa di kacayu. Tapi Allhamdulillah sekrang ini kalau saya baca, lancar saja. Ada kah saya perlu terus membaca. Apakah tanda nya pulak apabila saya baca sekarang ianya sudah lancar?

    BalasPadam
  2. Cuma masalah saya sekarang ialah ada spot2 tertentu dirumah iaitu di kawasan sinki dapur bila saya pergi akan meremang bulu roma saya. Begitu juga kalau saya mula2 masuk rumah atau mula2 masuk bilik tidur saya akan rasa mcm seram sejuk tetapi akan hilang bila saya beri salam nabi sulaiman dan terus membaca ayat kursi.

    BalasPadam
  3. Wa alaikum salam wbkth En Shari...

    Kadang-kadang ada halangan daripada jin
    yang mengganggu kita...maka apabila kita
    dah lancar...ertinya gangguan itu semakin
    lemah...

    Pada pengamatan saya setakat ini...bagi
    orang yang ada saka...dan Alhamdulillah
    atas 'motivasi' ini...Tuhan beri kita
    ayat-ayatnya...maka sebaiknya ia adalah
    amalan seumur hidup...

    Bukan kerana nak benteng saka...tapi jadi
    amalan Akhirat...semoga menjadi teman dan
    cahaya selepas kehidupan sementara kita
    ini....malah kalau mampu...usaha tambahkan
    lagi amalan kita yang lain...

    Dan kebetulan pula...biasanya bagi orang
    yang berhenti beramal...ada kemungkinan
    jin saka itu akan kembali semula...

    Bagi saya itu tandanya Tuhan tak izin kita
    buang apa yang sudah IA berikan kepada kita.

    Saka itu boleh jadi gangguan besar...tapi sangat kecil berbanding keredhaan Tuhan...

    Tentang kawasan yang agak menyeramkan itu
    Oleh kerana En Shari dah tahu doanya...ia
    bukan lagi masalah...

    Sekurang-kurangnya...renjis air Manzil pada
    4 penjuru ruangan tersebut...atau kalau ada
    botol spray...spray kabus pada sekeliling
    dinding...

    Insya Allah En Shari ya...

    BalasPadam
  4. Salam En Junied,
    Sebenarnya nama saya Sharifah....
    Terimasih kerana berkongsi ilmu En Junied.
    Spray kabus tu spray banyak2 ke?

    BalasPadam
  5. En Junied,
    Kalau ikut tulisan En Junied - kalau saya teruskan amalkan ayat2 manzil ini dah merenjis2 selalu di rumah atau saya minum + mandi - Insyallah saya boleh sembuh kan?
    Oh ya kalau saya ABC (Allah Bagi Cuti) saya boleh teruskan membaca manzil ini?

    BalasPadam
  6. Wa alaikum salam wbkth Shari...

    Maafkan saya pn/Cik Sharifah...

    Sama-sama...kalau spray tu...asal ada
    saja pun boleh...tapi lebih banyak lagi
    baik...

    Tentang sembuh tak sembuh...hanya Tuhan
    yang lebih tahu...kita sekadar berusaha
    dan berserah padaNYA...maaf ya...

    Biasanya saka hanya selesai kalau benda
    itu dibunuh kesemuanya sekali kalau ia
    lebih daripada satu...atau dikurung...
    atau diikat...atau ia mencari 'rumah'
    baru...atau ia tak dapat bertahan dekat
    dengan kita...

    Kalau ABC pun kita masih boleh membaca-
    nya dalam hati...kalau tak hafal...pa-
    sang hp...kaset...cd...dan sebagainya
    dan ikut baca dalam hati...atau baca
    dalam hati jika ada tulisannya dalam
    komputer atau internet...

    Setakat yang saya tahu...baca secara
    lisan (biasa) hanya boleh kalau ianya
    Al fatihah dan 3 Qul dengan niat kita
    baca doa...

    Namun...

    ...ada ustaz berpendapat kalau dah
    jadi amalan biasa...maka boleh baca
    bila2 masa sahaja dengan niat doa
    tanpa cuti...tapi saya masih cuba
    mencari kepastian mengenainya...

    Wallohu a'lam

    BalasPadam
  7. Salam En Junied,
    Saya faham - terimakasih banyak2.

    Terimakasih kerana melayan pertanyaan saya. Semoga Allah merahmati En Junied.

    Saya ada lagi soalan panjang untk Encik di seksyen satu lagi. :).

    BalasPadam
  8. Wa alaikum salam wbkth Sahri...

    Sama-sama...Insya Allah...

    BalasPadam
  9. Assalam, saya teryarik dgn entri ni. Bagaimana cara nak ubat anak yg d ganggu jin melalui ayat manzil ini? Apa beza ayat ruqyah dan ayat manzil?

    BalasPadam
  10. Wa alaikum salam puan...

    Baca pada air jadi minuman anak tersebut secara berterusan...guna
    mandi...atau sapu badan....

    Dan selalu baca Ayat Kursi 11 kali pada ubun-ubunnya...kemudian
    tiup dari ubun-ubun ke kaki...sekurang-kurangnya setiap malam...
    dalan kalau mampu juga di waktu pagi.

    ...kalau ada rakaman...pasang sepanjang masa ia tidur malam....dan
    kalau ia jadi amalan harian maka Insha Allah...kesanya pada diri kita
    atau pada rawatan kita akan lebih ketara.

    Kalau buat air doa..pastikan nafas kita sampai pada air selama masa
    kita membacanya.

    Rukyah bermaksud apa juga ayat Qur'an...doa terutama doa dari Nabi
    saw...atau doa-doa yang diharuskan kita baca pada pesakit.

    Ayat Manzil adalah sekumpulan ayat terpilih yang diambil dari satu
    Hadis Nabi ketika merawat seseoprang yang mengalami rasukan jin...
    dan ianya ada 33 ayat.

    Wallohu a'lam

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terima kasih byk byk krn panduan ini. Insya Allah akan diamalkan.

      Padam
  11. Alhamdulillah...sama-sama puan.

    Yang penting dalam berusaha kita sentiasa berdoa dan dan bergantung harapan
    pada Tuhan...sentiasa minta petunjuk dan jalan keluar dari segala ujian yang
    kita hadapi....dan tentunya ujian itu juga dari Tuhan yang menguasai segala-
    galanya...Wallohu a'lam

    BalasPadam
  12. Salam ustaz..
    Saya telah mengalami gangguan sihir yang dituju kepada saya 2 mgu lps, seseorang telah mencadangkan supaya saya mengamalkan manzil selama 40 hari berturut2 sebagai pendinding dari jin dan ilmu hitam...soalan saya:
    1. Klu saya uzur (period), bolehkah saya masih mengamalkan ayat2 manzil ini secara lisan?
    2. Adakah saya boleh amalkan manzil ini bila2 masa..atau ada masa2 tertentu untuk menbacanya?
    Terima kasih atas pencerahan tuan.

    BalasPadam
  13. Wa alaikum salam wbkth Syarliza....

    1. Amalan kebiasaan sehari-hari maka oleh teruskan seperti biasa pada masa cutinya cuma saya berpendapat jangan menanggung buku atau risalahnya...
    boleh letak pada dinding...

    Ketika cuti ini biasanya jin yang sudah faham akan berusaha keras untuk me-
    manafaatkannya maka dari segi lain...kita dalam darurat.

    2. Pagi petang atau sekali sehari....pagi petang atau malam terpulang pada ke-
    sempatan masing-masing....namun amal setiap hari.

    Ia bukan amalan 40 hari tapi berterusan kerana jin tak pakai jumlah hari....malah
    akan menyerang bila-bila masa kita lalai.

    Seperkara yang sangat penting...amalkan 3 Qul pernafasan...yang dibaca tiga-
    tiga kali pagi petang atau setiap malam kerana ia amalan pelbagai khasiat...
    termasuk pembenteng dan penghancur sihir....

    ...biasakan juga bismillah 21 kali sebelum tidur sebagai pembenteng diri...
    keluarga juga kediaman...seperti juga amalan 3 Qul dan jangan dilalaikan
    kerana sebahagian sihir datangnya malam ketika kita akan lelap atau
    sedang tidur.

    Amalan sebelum tidur jadi pagar ketika kita tidur...dan lebih baik pula kalau
    mampu amal tahajjud...serta Ayat Kursi 11 kali pagi petang....dan sebagai-
    nya...

    Wallohu a'lam

    BalasPadam
  14. Bismillah. Saya dgn penuh syukur ingin mengijazahkan amalan kitab manzil yg saya perolehi di Khanqah Shahranpur drp Maulana Muhammad Talha db. Ijazah diterima pada Aprill 2004. Baca dan hembus pada segelas air. Air kemudian di campur dan di buat minum, masak, mandi dan semburan. Insya Allah. Allah kabul kan niyat yg ikhlas. Semuanya dari Allah sahaja.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saya terima pengijazahan amalan kitab manzil ini. terima kasih tuan

      Padam
  15. Bykan doa: inna lillahi Wa inna illahi rajiun. Allahumma ajurni fi musibati Wah lukhli khairan minha.

    BalasPadam
  16. Alhamdulillah....terima kasih JAMI 1967....semoga bermanafaat
    untuk kita semua dunia akhirat dengan izin Allah...

    Wallohu a'lam

    BalasPadam
  17. Amalan manzil ini dlm prubatan islam,dan diijazahkan kpd pgamalnya,114

    BalasPadam
  18. As salam haikal...

    Juga boleh di amal tanpa ijazah...cuma sebaiknya kalau
    mahu jadi perawat secara khusus ambil ijazah amalannya
    tapi kalau nak buat rawatan juga tanpa ijazah...buat
    air doanya guna minum mandi renjis bilik atau rumah
    dan sebagainya.

    Wallohu a'lam

    BalasPadam
    Balasan
    1. Assamualaikum tuan, saya baru2 ini telah di ijazahkan oleh seorang sahabat pengamal manzil. Tetapi dikenakan bayaran rm350 kerana dimaklumkan adalah penetapan oleh persatuan rm350. Soalan saya? adakah untuk ijazah manzil ini memang dikenakan bayaran?

      Padam
  19. Wa alaikum salam wbkth UK...

    Pada asasnya tak ada...tapi kalau pengijazah minta bayar
    untuk tujuan atau manafaat tertentu...terpulang saja pada
    kita nak ambil atau tidak.

    Tapi nak amal Ayat manzil tak perlu ada ijazah kerana
    ia adalah susunan ayat dan Suroh dari hadis rasulullah
    SAW. Saya juga amal Ayat manzil bartahun-tahun tak ada
    ijazah hanya amal dari buku.

    Tapi kalau nak jadi perawat...maka sebaiknya ambil ijazah.

    Wallohu a'lam

    BalasPadam
    Balasan
    1. Aslkm.. boleh tuan terangkan tujuan dan sebab ditetapkn bayaran rm350 untuk pengijazahan dan mengamalkn ayat2 manzil ini... juga beza sekiranya kita amalkn dgn ijazah yg dibayar itu dengan amalan tanpa byrn pengijazahan itu.. sekian.. terima kasih..

      Padam
    2. Wa alaikum salam wbkth Eriq...

      Ia lebih kepada dana bagi operasi persatuan...seperti
      untuk sewa pejabat...aktiviti perubatan dan sebagainya.

      Pada asasnya...tak ada bezanya...ia bergantung kepada
      amalan kita sendiri...

      Wallohu a'lam

      Padam
  20. As'salam.. Alhamdulillah, entri ini byk membantu.. Sy sebenarnya slh seorg pngamal perubatan Islam.. Namun mungkin sy ingin tambahkan sedikit di sini utk manfaat bersama.. Bg mereka yg ingin merawat diri sndiri, ahli keluarga ataupun org yg dirawat dgn mnggunakan ayat Manzil @ Ruqyah, mungkin tips di bawah boleh membantu:-

    1/. Niatkan utk 2 perkara.. Pertama, sbg amalan ibadah tambahan buat diri kita slain dr ibadah wajib, dan yg ke2, untuk memelihara diri ataupun ahli keluarga mahupun sesiapa yg dirawat drpd sbrg gngguan makhluk halus ataupun sebarang penyakit misteri.

    2/. Baca mengikut tertib dan jgn tergesa2, takut2 timbul mslh lain spt tersalah baca yg akhirnya mungkin mngubah maksud ayat.

    3/. Yakin dgn kekuasaan Allah SWT, bukan yakin dgn ayat tersebut semata2. Ini harus dijaga, krn takut2 nnt kebergantungan si pembaca adlh thadap ayat2 tersebut, sedangkan ayat2 tersebut adalah kalamullah, dtgnya drpd Allah.. Maka yakinlah dgn Allah, mudah2an ikhtiar dgn membaca ayat2Nya itu mampu melindungi diri, ahli keluarga atau sesiapapun yg dirawat.

    Wallahu ta'ala a'lam.. Sekadar perkongsian, mudah2an memberi manfaat utk kita bersama.. Ampun dan maaf dipinta andai ada tersilap kata, krn sy juga msh belajar, n fitrah manusia itu tidak lari dr mlakukan kesilapan..

    BalasPadam
  21. Wa alaikum salam wbkth saudara...

    Alhamdulillah...terima kasih bagi pihak diri dan rakan-rakan
    pembaca akan perkongsian yang sangat penting ini...semoga
    bermanaffat bagi kita semua Insha Allah...

    Wallohu a'lam

    BalasPadam
    Balasan
    1. Iya tuan, mudah-mudahan ilmu yg serba kurang ini memberi manfaat buat kita bersama.. Aameen, Allahumma aameen..

      Padam
  22. Alhmdulilah..sya juga tgh cb mgamalkan manzil..semoga istiqamah..terima kasih atas perkongsian..semoga dirahmati Allah.

    BalasPadam
  23. Salam..Alhamdulilah.. sy mula terkena sawan 2 tahun lepas akibat sihir..hampir meragut nyawa bila tdak sedarkan diri ketika memandu..syukur setelah berubat dgn ustaz.. sy pulih
    dan terus mengamalkan ayat Manzil hingga kini semakin sihat

    BalasPadam
  24. Wa alaikum salam wbkth RIZpuisi...Alhamdulillah...mudah-
    mudahan kita semua di beri Allah keimanan dan kesihatan
    yang berpanjangan...Wallohu a lam

    BalasPadam
  25. Assalam, ustaz sya nak kepastian...beberapa hari yg lalu sya diberitahu oleh kawan untuk merawat gangguan cuba amalkan ayat-ayat manzil..jadi keesokkan harinya saya pasang manzil daripada telefon bimbit saya selepas subuh...selepas saya pasang kali pertama saya easa fikiran saya yang sebelum ini 'bengap'seolah-olah dibelenggu menjadi clear,kali kedua belakang saya menjadi panas dan kali ketiga belakang saya menjadi sakit seolah-olah ditarik ,bahu dan dada saya juga menjadi sangat sakit...adakah itu bermaksud ayat itu telah bertindak balas dengan badan saya?adakah saya mengalami penyakit rohani?

    BalasPadam
  26. Wa alaikum salam wbkth saudara...

    Tanda ada angin bisa jin pada bahagian kepala atau otak.

    Kalau panas bawah kulit maka tandanya ada jin tinggal
    pada tulang belikat...kalau atas kulit samada jin suka
    bergayut atau ikut dari belakang.

    Hanya gangguan jin...sila rujuk blog dari ufuk timur...
    catitan ogos dan sepetember 2017...sebaiknya amal fatihah
    dan 3 Qul pernafasan...buat air doa sendiri...sambil minta
    rawatan pada perawat yang diyakini dan berpengalaman...

    Wallohu a'lam

    BalasPadam